donderdag 11 december 2008

Stenen, stenen en nog eens stenen


Afgelopen zondag weer zo'n heerlijke dag gehad van kijken naar mooie dingen. Heel veel stenen in dit geval. Samen met Alcides, zo ongeveer mijn vaste partner (van 15) ging de reis ditmaal naar Tipon (incaruine met hele irrigatiesystemen), Pikillacta (Wari-ruines van rond 1100, dat is pre-inka) en Rumicolca (incapoort gebouwd bovenop Warimuren).

Een superleuke reis met verrassingen. o.a. dat ik de poort 6 jaar geleden al had gezien onderweg van Puno naar Cusco. Deja vu zo ongeveer. Voor 1 sol (= 1 kwartje) reis je ongeveer 40 km met de bus. En in de bus is het leuk. Mensen die aan mij zitten vanwege mijn blanke huid (dat dat in Africa nou gebeurd allah, maar hier in Peru) kinderen die spontaan naar me lachen of me aanstaren en volwassenen die Alcides beginnen te vragen wat ie met zo'n blanke dame doet.

Tot slot van ons reisje heb ik Alcides in Tipon op Cuy getrakteerd (Tipon staat bekend om de cuyfokkerijen). Dat vond ie super. We hebben ook onzettend gelachen samen om de manier waarop de cuy voor onze neus in stukjes werd gehakt. Ik zal jullie ditmaal niet laten griezelen om de Cuy.

Het is heerlijk om deze uitjes te maken, ook al lijken veel ruines op elkaar en zijn er voornamelijk stenen te zien. Over de inca's zal ik (verzoekje van Mario) een andere keer meer vertellen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Carolien,

Wat een hoop moois heb je alweer gezien! Geniet ervan en doe de dingen die je daar zo graag wilt doen!

groetjes Diana