zondag 31 augustus 2008

Teveel om te beschrijven




De tweede dag lima was er een van onzettend leuke ervaringen. Maar eerst, wat een vieze stad is het toch, met onzettend veel getoeter, met geschreeuw van mensen, met alleen maar zwarte koppetjes waar ik overheen kan kijken, met gevaar voor eigen leven als je oversteekt (het recht van de sterkste) maar ook met aardige mensen, straten vol met boekwinkeltjes, of drukkerijen of weer iets anders, maar het zoekt elkaar kennelijk op.
Vandaag was de dag van Santa Rosa de Lima, de patroonheilige van de stad. In een processie werd Santa Rosa rondgedragen en dat ging gepaard met ontzettend veel missen (ja ik heb er een bijgewoond) verkoop van snoepjes en andere zoetigheid en rijen van mensen. Ongelooflijk, om de kerk in te kunnen waar haar beeld stond was buiten een rij gevormd die langs 4 huizenblokken ging. Ben er maar niet in gaan staan. Op het plaza del Armas gebeurde het. Toen ik daar opliep zag het zwart van de militairen, politie, en politie te paard maar dan zonder de paarden. Dat was duidelijk de vrouwenjob. Maar nog gekker, al die lui liepen te flaneren door de stad en gewoon zelf van de processie te genieten. Het moment supreme werd opgevrolijkt door 3 gitaristen. Het was erg leuk om mee te maken. Toen ik op een terrasje zat, kwam ik in gesprek met een nederlander die al 8 jaar in Peru woont. Dat is leuk, veel wetenswaardigheden vernomen plus het blijkt weer dat de nederlanders elkaar hier redelijk kennen. Als hij in Cusco komt neem hij contact met me op. Nog een leuke gegeven, tijdens de dienst met honderden mensen die in en uitliepen werd het voorpoortaal geschilderd!

1 opmerking:

mario zei

kijk dit is waar het om gaat: observeren vanuit de massa. rituelen van een volk leren je veel over waar je bent. en religieuze processies in landen waar de religie er nog toe doet zijn een feest voor de toeschouwer. alleen een beetje druk. maar ik krijg wel de indruk dat je je al snel op je gemak bent gaan voelen en dat je dus een goeie keuze hebt gemaakt. ik kijk uit naar een interessante blogwisseling de komende maanden.