zondag 4 januari 2009

Feest, feest, feest en nog eens feest!

Het oude jaar zit erop en hoe!! We hebben het de laatste dagen in een roes van feesten doorgebracht. We hadden onze chocolatada, waarbij een paar honderd kindertjes werden voorzien van warme chocolademelk, panetone en een kadootje. Na afloop was het swingen met z'n allen.


De 24ste overdag was er grote kerstmarkt op het Plaza de Armas. Wat een drukte en wat een gezelligheid en wat was het weer anders dan bij ons.

Vervolgens Kerstavond bij de Huallpa's. De avond brachten we door met kletsen en video's met stierengevechten bekijken. Om twaalf uur was het met z'n allen het dak van het huis op om elkaar te omhelzen (Feliz Navidad) en vuurwerk af te steken. Gelijk onze oudejaarsavond. Daarna kregen we warme chocolademelk en panetone. Vervolgens ging het door met het eten van kalkoen. Na aanhoudend geroep van de hele familie werden we na het eten, onder het genot van wijn en champagne getrakteerd op een huisconcertje van Freddy en Elber. Rond 3 uur daalden we de trappen af van San Blas richting mijn huis.


De volgende morgen was het om 11 uur alweer feest en stonden we in onze mooie kleren (waar ze hier dus niet zo aan doen) voor het huis van mijn homestay gezin. Daar waren we uitgenodigd voor de lunch. Het begon met kadootjes, marjan kreeg onderzetters en ik een pop met 2 babies (dat had een bedoeling zeiden ze........???). Daarna kregen we panetone met warme chocolademelk en vervolgens gingen we met z'n veertienen eten. Ontzettend gezellig. Papi (de heer des huizes) kwam met de kalkoen (altijd eten, de cuy en het konijn bracht hij weken geleden ook al 'ter tafel'). We hebben heerlijk gegeten en na het eten pakte een van de studenten zijn gitaar erbij. Met een internationaal gezelschap hebben we liedjes zitten zingen. Compliment voor mijn moeder die als eerst herkende (terwijl de gitarist de titel zelf niet wist) dat het nummer dat hij speelde was: I can get no, satisfaction. Rond 4 uur die middag huiswaarts. Weer een superdag.



En dan oudejaarsavond. Alcides zou bij ons komen vieren en op de ochtend van de 31ste werden we uitgenodigd bij mijn dueno (huisbaas). Vanaf half 11 s'avonds welkom en na twaalven eten. Om 10 voor twaalf werden gele slingers en feesthoedjes uitgedeeld. Geel is de kleur van oudejaarsavond. Ook alle portieken en randen om de huizen worden geel gestrooid met confetti of iets dergelijks. Dat brengt geluk. Eh, mijn huis was eng netjes, want wist ik veel..... Verder grote troep op straat, net als in NL wordt de hele avond al vuurwerk gestookt maar om 12.00 uur gaat het 'los'. Binnen gingen wij ook los: na een toast met champagne en 12 druiven (1 wens voor iedere maand)en die achter elkaar je mond in, werd er gedanst. Eindelijk kon ik mijn salsa lessen te gelde maken. Hier werd salsa gedanst (voor het eerst). De hele familie van mijn huisbaas was er en wij waren een soort eregasten. Met grote regelmaat werden we ten dans gevraagd, dat ons niveau duidelijk minder was dan het hunne deed er niet toe. Ook mijn moeder stond met regelmaat en trots (!) op de dansvloer, door jong en oud ten dans gevraagd. Wederom om een uur of drie zijn we de trap ditmaal op gelopen naar mijn huisje om te gaan slapen. 's Ochtends om half 10 was het feestje beneden ons echt afgelopen. De rest van de dag was het beneden opvallend rustig.


Super weer deze nieuwe ervaringen. Super ook de gastvrijheid waarmee wij door iedereen werden uitgenodigd. Een schitterende periode om op terug te kijken!!!!! Een geweldig begin van het nieuwe jaar 2009.

2 opmerkingen:

mario zei

ha carolien en marjan,

wat een feestelijk afscheid van een bewogen jaar. de manier waarop je dit alles beschrijft is zo levendig dat ik een beetje het gevoel had er ook bij te zijn geweest. en dat op zoveelduizend kilometer afstand. Helaas waren mijn feestdagen iets minder : rondom kerst was ik 5 dagen geveld door de griep en daar was niets feestelijks aan. Tegen oud en nieuw was ik weer okay en heb ik de avond doorgebracht bij mijn hospita in gezelschap van haar dochter met aanhang. Dat was heel gezellig, prachtig vuurwerk gezien maar verder niets bijzonders. Op 30 december was ik bij mijn vader om met hem het jaar een beetje uit te luiden maar er kwam niet zoveel uit. Er is niet veel waar hij veel over te zeggen heeft. Dat maakt bezoek wel lastig. Blijft er weinig anders over dan tv-kijken. Maar hij vindt dat heel gezellig dus....en nu vriest het hier en gonzen er elfstedengeruchten rond het land. Nou, lieve vriendin van me, geeft je moeder een dikke knuffel en tot snel op deze electronische ontmoetingsplaats.

mario

Anoniem zei

een mooi nieuw jaar, Carolien

Ciocio