zondag 18 januari 2009

Uitgelicht: Machu Picchu




Aangezien ik een beetje lui ben, is het er nog niet van gekomen eens iets over het incarijk te schrijven. Maar dat hoeft tegenwoordig gelukkig ook niet meer want daarvoor hebben we het internet. De volgende link geeft de broodnodige informatie, dus probeer als je geïnteresseerd bent: http//en.wikipedia.org/wiki/Inca of type iets in als Inkacultuur (zowel met c als met k).
En dan Machu Picchu een van de 7 wereldwonderen (daar bestaan overigens verschillende lijsten over), maar neem het van mij aan, deze Inca ruine is zeer zeer zeer de moeite waard om te bekijken. Mijn moeder en ik hebben er een gehele dag aan gewijd. 's Ochtends om 7 uur gingen we naar binnen, om er 's avonds om half zes als laatsten (op de bewakers na) uit te gaan. In de ochtend zagen we nog heel weinig door alle nevel, maar in de loop van de dag werd het zicht beter en doemde ook Wayna Picchu op. Zeer bekend van alle foto's. Machu Picchu betekent oude berg en Wayna Picchu nieuwe berg.
Met een gids hebben we de eerste twee uur naar alle speciale bezienswaardigheden gekeken. Zonder gids waren we zeker niet zoveel te weten gekomen. Daarna heb ik de Wayna Picchu beklommen. Ik heb geen hoogtevrees, maar op het pad naar boven (en vooral naar beneden) kreeg ik dat spontaan. Uiterst smalle paadjes, soms wat uitgehakte treden, gelukkig af en toe een koord om je aan vast te houden, maar vooral veel diepte. Ik ben deels op mijn billen naar beneden gegaan omdat de traptreden niet gewoon te betreden waren. De volgende ochtend had ik overal spierpijn, ook in mijn armen van het krampachtig vastklampen. Op de top waren wat rotsen en dat was echt klauteren. Onbeschrijflijk hoe eng het eigenlijk was (voor mij).





De ruine is gebouwd hoog in de bergen (dicht bij de goden) ver van alles. Er is geen weg heen, je kunt er slechts met een trein komen (waarvoor dus meer dan toeristenprijs betaald moet worden). Wat over is in Machu Picchu: wachtershuisjes, Incatrails naar andere Incasteden, opslagruimten voor de oogst die op de andennes (terrasvorming) verbouwd werd , de tempel van de Condor, de verblijven van de koningen, het grote Plaza, ceremoniele rotsen, een observatorium voor de sterren (de Inca's hadden veel met de sterren en overige hemellichamen (hun goden waren o.a. de zon en de maan), de toren, de landbouwsector en nog veel meer.
In de middag, na mijn terugkomst van de Wayna Picchu (zo'n twee uur later) zijn we met zijn tweeën weer verder gaan lopen en kijken. Vooral het verschil in lichtval de hele dag door heeft op ons erge indruk gemaakt. En de bijzondere plaats, hoog boven de rivier. Hierbij een superklein deel van de ruim 400 foto's die ik die dag heb genomen.






Ik hoop dat jullie er ook van kunnen genieten. Het was een bijna mystieke ervaring. Al beweren anderen wel eens anders, wat mij betreft kan geen enkele andere Incaruine aan deze tippen.

Geen opmerkingen: