dinsdag 17 februari 2009

Mijn eerste.........................AARDBEVING!



Jawel, we hadden een terremoto hier in Cusco. Best wel beetje eng. Ik zat lekker te werken achter mijn computer toen opeens de TV heel hard begon te schudden en ik een heel laag geluid hoorde. Een TV die begint te schudden, dat kan niet zomaar. Het kon niet gebeuren door een hard dichtgeslagen deur en daar er hier geen vrachtwagens of auto's langsrijden, zei iets in mij: aardbeving!!
Ja en dan..... Mijn eerste gedachte was: naar de deur, ofwel naar buiten ofwel in de deurpost gaan staan (dat heb ik wel eens gelezen dat dat relatief veilig kan zijn). Afijn, op weg naar de deur hield het trillen op. Ja en daar sta je dan. Was dit een aardbeving??? Stel je voor dat het een eerste schok is en dat er nog meer volgen??? Snel bedacht dat het handig was mijn paspoort te pakken(weet ik veel waarom, altijd handig). Mijn nieuwste twee sieraden (eh die wilde ik niet nu al kwijt) en vervolgens: mijn computer???? Tja ik begon te twijfelen of het wel nodig was om naar buiten te gaan. Ik zag me daar al staan, als enige en met mijn computer onder de arm.
Wel heb ik snel mijn laatste document waaraan ik werkte naar NL gemaild, alle teksten voor mijn nieuwe internetpagina voor de stichting, ik moest er niet aan denken dat ik die kwijt zou raken.
Een kwartier later kwamen de Huallpa-boys en girls omdat ik die uit had genodigd om mee te gaan naar een valentijnsconcert. Natuurlijk heb ik hun gelijk uitgehoord over alles wat met die aardbeving te maken kon hebben. Ze hadden hem ook gevoeld, maar waren duidelijk niet zo opgewonden als ik. Uiteindelijk was het een aardschok van ongeveer 15 tot 20 seconden, met veronderstelde kracht van 3 a 4. Een paar mensen die avond zeiden of vroegen er nog iets over. Maar het was kennelijk niet bijzonder interessant. En dat terwijl ik toch wel even helemaal niet op mijn gemak was. Later op de avond slapen was toch ook een enge gedachte, stel je voor dat het vannacht terugkomt???
De twee daaropvolgende dagen heb ik een krant gekocht. Hoeveel op de schaal van Richter?, schade in Cusco?? NIETS, helemaal niets!
Vandaag dan eindelijk hoorde ik dat in de wijk van mijn homestay van de eerste vier weken de elektriciteit uit was gevallen en dat dat daar niet echt leuk was geweest daardoor. Waarschijnlijk was het daar dus iets heftiger dan bij mij.
In Cusco komen ieder jaar wel een paar van die schokken voor. De laatste keer dat het echt ernstig was en er heel wat doden zijn gevallen was in de jaren vijftig van de vorige eeuw.
Nou, weer een ervaring rijker en nu? Gewoon maar gewoon doen, alsof er niets is gebeurd en alsof er niets gebeuren kan.........


1 opmerking:

Anoniem zei

hey Caro,

trillen is niet zo erg .... huppen wel. en hinken .... en ehhhhhh .... besluiten nemen ....en overtuigd zijn van ....

sterkte met saven

Cio