donderdag 26 februari 2009

Illegaal, Korfbal en dierentuin nog niet op orde


Het zijn drukke tijden, er gebeurt erg veel. Zo is mijn visum inmiddels verlopen en verblijf ik hier illegaal. Keuze is voor de overige maanden dat ik hier ga blijven, per dag een dollar betalen of voor min of meer hetzelfde bedrag een keertje naar Bolivia vliegen, waarna ik als ik de grens weer overga naar Peru, vanzelf en gratis weer 90 dagen mag blijven. Keuze is niet heel moeilijk.

Inmiddels is Saskia hier gearriveerd (een NHTVer) met wie ik al contact had voorafgaand aan mijn vertrek naar Peru. Zij is hier inmiddels om korfbal te introduceren, als onderdeel van haar studie. Dat heeft heel wat teweeg gebracht. Ik heb wat contacten voor haar gelegd met de IPD (soort NOC*NSF steunpunt maar dan anders) en ze is hier nu voor twee weken aan de gang in Cuscu. Daarna gaat ze naar een plaats een uur hier vandaan Calca en gaat ze de introductie daar voortzetten.
Gevolg van de eerste dag lesgeven in ongeorganiseerde toestand en daardoor aan 50 kinderen tegelijk, was dat ik ook de handen uit de mouwen heb gestoken en dus korfballes heb staan geven. Was heel leuk en super vermoeiend. Tegelijkertijd werd het opgepakt door de pers: Hollandse vrouwen introduceren nieuwe sport uit nederland: Korfbal. Over dat woord Korfbal struikelen ze nogal eens. Maar..... een heel circus, resultaat, berichten in alle kranten, wij op de radio en 's avonds om 9 uur live in het sportprogramma van Cusco. En dat in het spaans.....
Complimentje gekregen van mijn spaanse lerares: ik had het goed gedaan. En uiteindelijk weer een hele leuke ervaring.



De voorbereiding van de stichting gaat erg goed. Beleidsplan af, internetpag. bijna af, voorlopig bestuur bij elkaar, notaris voor weinig gevonden. Logo in eindstadium, projecten dienen zich aan. Ik begin er al bijna weer achteraan te hollen.

Graduacion (afstuderen) gehad van Fredy, een van de Huallpa-boys. Erg leuk. rondleiding in Tipon (Inca ruine). Pisco Sour na afloop en daarna feest met eten en dans. Fredy zag er supermooi uit in zijn nieuwe pak. Zijn band trad op tijdens het feest en speelde Huayno, een muzieksoort die zich heel erg lang herhaalt, waardoor je in een soort trans terecht komt. Soms kan ik de muziek niet uitstaan, word ik er gek van, maar op zo'n feest is het toch ook wel leuk.


Fredy met padrino (pleegvader) Ernst uit Nederland.




Nederlanders dansen de Huayno (dat lukt dus niet, maar we laten ons niet kennen)



Gevraagd door Fredy Madrina te worden van zijn band, dat heet bij ons sponsor. En ja, dan help ik graag. Overigens ben ik ondertussen ook min of meer officieel Madrina (pleegmoeder) van Alcides. Op het feest hebben wij (Alcides en ik) ons als zodanig voorgesteld aan iedereen, dus nu moet ik eraan geloven, ik heb een kind!! Wie had dat ooit gedacht.


Met Alcides bij het valentijnsconcert met grootse artiesten die voor mij allemaal onbekend waren, maar wel leuke muziek. Latino-Americana (met gitaar en pamfluit)

Gezondheid laat te wensen over. Na herhaald bezoek aan de dokter vanwege erg veel buikpijn en misselijkheid geconstateerd dat de hele horde aan parasieten en bacteriƫn mijn lichaam heeft verlaten, met als gevolg dat ze het goede soort bacteriƫn waarschijnlijk hebben meegenomen, dus nu is er een tekort en ben ik aan de probiotico. Dat moet er voor zorgen dat mijn dierenhuishouding weer op orde komt. Ondertussen blijft de pijn en de misselijkheid en een ontzettend vermoeidheid gevoel, waardoor ik elke middag wat uurtjes slaap.

Ik ben dus al met al ontzettend druk. Niet alleen aan het feestvieren zoals ik regelmatig terugkrijg uit Nederland, maar druk met heel veel. Druk hier is wel anders dan druk in Nederland. Het is heerlijk geen deadlines te hebben, alles te doen in je eigen tempo en vooral dat te doen waar je op dat moment zin in hebt. De contacten hier met andere mensen zijn leuk en het leven hier geeft veel meer rust. Het alleen zijn heeft twee kanten, af en toe is het heel eenzaam, op de wat moeilijkere momenten, tegelijkertijd doe ik het heel erg goed in mijn eentje en geeft het mij ook de rust heel erg bezig te zijn met wat ik wil. Ik laat me hier niet leven zoals in Nederland. Ik hoop die verandering straks in Nederland vast te kunnen houden. Het bevalt zoveel beter. En een groot verschil met Nederland is dat mijn agenda daar drie weken van te voren gevuld was. Hier kun je zo makkelijk binnenvallen bij iemand en lukt het vandaag niet dan zeker morgen. Mijn agenda is heerlijk leeg op af en toe een afspraak na.
Genoeg gezwam over rust.

Vanmiddag even helemaal geen rust: voetbalwedstrijd Cusco - Lima (1 van de 8 teams die daar vandaan komen). Cusco stond vanaf begin eerste helft voor met 1-0. Helaas, helaas, scoorden de tegenstanders in de laatste minuut uit een penalty 1-1. Algehele deceptie. Het stadion was geheel vol. Of er 30.000 mensen in gingen of 40.000 daar ben ik nog niet achter. Wat een chaos bij het naar binnengaan. Je moet er echt twee uur van te voren zijn anders ben je pas binnen als de wedstrijd al een half uur aan de gang is. Zootje, maar wel sfeer.

Dit weekend voor het eerst in een discotheek geweest. Ze verklaarden me hier allemaal voor gek, eerste keer in vijf maanden, maar ja, misschien komt het niet zo bij ze op dat er meer is, voor mij, dan discotheek. De Methodology was zo verschrikkelijk vol dat dansen er nauwelijks bij was. Ja en wat moet je anders in een discotheek. He was naar aanleiding van een afscheid van een Nederlands meisje, die na een jaar terugging naar NL. Wel jammer dat veel mensen (Nederlanders) die je hier een tijdje meemaakt, waar je dan dus een band mee opbouwt op een gegeven moment weer weggaan. Maar ja, zo gaat dat nou eenmaal.

Met Alcides die nu heus is begonnen met zijn opleiding tot kok heb ik een nieuwe hobby gevonden, ik had hem al: uit eten gaan, maar nu proberen we de keukens van de wereld. Met mij kan hij naar restaurants, zeker ook naar de toeristische, voor hemzelf is dat niet te betalen. We eten overigens meestal voor zo'n 15 tot 20 euro, afhankelijk van het aantal Pisco Sours. Tot nu toe hadden we Thais, Italiaans en Mexicaans. Op het programma staan in ieder geval nog: Frans, Japans, Chinees, Spaanse Tapas en Engels. Er zou hier ook een Nederlands restaurant moeten zijn met kroketten en dat is tevens een officieel drop-uitgifte punt. Moet ik nog vinden, maar of ik daar nou zo'n behoefte aan heb....

Ernst een vriend uit Nederland is hier dus momenteel, de Padrino van Fredy. Hij is degene die is begonnen met het steunen van de familie Huallpa. Het is ontzettend fijn af en toe gezellig te kunnen kletsen. Hij zit op steenworp afstand in een hostal. We treffen elkaar regelmatig en hij komt hier af en toe even gebruik maken van een warme douche. (Warm) water blijft in Cusco toch een probleem. Het is alweer de laatste week helaas.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar.... ik bewaar dat voor een volgend berichtje.
Hoop dat bij jullie de temperatuur heel langzaam wat stijgt en de dagen weer wat lichter worden. Hier zitten we nog midden in het regenseizoen, maar gaan we wel de droge tijd tegemoet, maar dat gaat helaas weer gepaard met kou. Laagje erbij! Tot snel maar weer.



Moderne kunst in Cusco, zomaar nog even erbij.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hi Carolien,

Zijn we weer en vanavond weer tijd om de lees achterstand bij te werken. Ziet er weer mooi uit en een heleboel kleurrijke foto's. Hoe voelt het om voor het eerst in je leven illegaal te zijn? Hier in Pijnacker stabiel en elke dag een stapje verder in de goede richting.

have fun .. Hans & Co

Anoniem zei

hey Caro,

mooi verhaal .... dansen wil ik ook wel ....te lang niet gedaan .... wie weet .... disco is me wel te heftig

maar leuk je zo te zien en nog leuker je zo nu en dan te spreken ....

we houden ons lijntje strak

doeg

Cio