donderdag 18 september 2008

Piaza de Armas

Het Piaza neemt een heel belangrijke plaats is in het dagelijks leven van de mensen uit Cusco, maar zeker ook in dat van mij. Ik dronk er mijn eerste Pisco Sour 2 weken geleden, ik keek er naar het defile dat iedere zondag plaatsvindt. Tijdens het defile hebben verschillende groepen de kans zich te presenteren. Het is de grootste hobby hier om te marcheren. Van heel klein (3 jaar, bijna zielig) tot heel oud, loopt hier met een vlag of geweven doek met de naam erop van wat zij vertegenwoordigen. Veelal zijn het scholen, collegios en universiteit, maar ook bijvoorbeeld de boekhouders uit de stad en de kunstenaars. Propaganda voor de groep. En ongeveer de enige 'sport' die ze hier allemaal beheersen. Het plaza is goed voor een bankje in de zon, waar ik dan tracht mijn huiswerk te doen, maar ook voor een lekkere 'jugo de pina' of pina met yoghurt om ook de nodige vitamientjes binnen te krijgen. (Foto vanuit cafe) Gisteravond zat ik heerlijk op een balkon bleek er een autoralley langs te komen. Veel herrie, maar weinig spektakel. De lokale bevolking dacht daar anders over. Met z'n allen op de auto af en op de foto. En de auto's zelf, tja gewoon middenklas wagens met veel en grote uitlaat. In ieder geval is er iedere keer iets te beleven en ik zal er dus heel veel blijven komen. Nog even mijn laatste belevenis: de man waarmee ik in Lima op een terrasje heb zitten praten zat eergister in 'mijn' cafe Trottomundo aan het Piaza. Het cafe van veel (Nederlandse) toeristen. Erg leuk om hem zomaar weer tegen te komen. Natuurlijk hebben we gezellig weer iets gedronken. (balkon rechtsmidden is dat van Trottomundo,)Het gebeurt allemaal op het Piaza!

1 opmerking:

mario zei

hee lieve wereldreiziger,

ben blij dat je weer "herrezen" bent want ik vond het toch wel erg zielig, bronchitis op 8000 km van je eigen bed. Maar je plaatst leuke berichtjes op dit blog en de plaza de armas staat nu al levendig op mijn netvlies en je hebt al een stamkroeg en een kroegvriendje. dat gaat allemaal wel goed. Maar spaans oefen je natuurlijk weer niet in een (nederlands)toeristencafe......maar je moet niet teveel te snel willen, denk ik. Lukt het een beetje met het spaans en de lessen en de jonge medestudenten? Ben wel benieuwd of je voor je eigen gevoel nog in een "vakantiemodus" zit of dat je je al een beetje in de "verblijfsmodus" bevind. Nou keep up living the good life en tot de volgende blogontmoeting.