woensdag 10 september 2008

Eerste week Cusco




Toeterende auto’s, de hele dag en meestal voor niets. Als mens moet je sprintjes trekken bij het oversteken, geen enkele eerbied. Stakingen, stakingen, stakingen. Ditmaal tegen de hoger wordende prijzen, dus geen busvervoer en een dag zelfs geen taxi’s. De hele dag bij alle maaltijden: mate de te. Ontzettend veel kleine winkeltjes waar ze allemaal hetzelfde verkopen, wc-papier, fruit, groente, water, etc. s‘Nachts is het 3 graden, het huis heeft geen verwarming. Na mijn koude douche ‘s morgens (kamer net nieuw en nog geen warm water) kruip ik weer in bed om op te warmen. Overdag 4 lagen aan om te kunnen pellen. De waarde van het geld blijft me verbazen. Het kost hier allemaal niets. Een ritje van 20 min. Naar de stad kost 3 soles, dat is drie kwartjes. Een uur internetten 1 sol. Voor de start en landingsbaan van het vliegveld is een muur gezet, omdat de mensen de baan gebruikten om op hard te lopen. In middels komen er per dag zo’n 15 vluchten aan uit Lima. Er is een honderden meters lange tribune gezet om te kunnen kijken. Honden, de straten zijn vol met honden. Geen zwerfhonden, maar die beesten worden hier niet uitgelaten maar gewoon de straat op geschopt. Soms zie je wel zo’n 8 honden die met elkaar optrekken. Muchos bedelaars, en superarme mensen, wat hebben wij het in NL toch goed! Dat realiseer je je ook pas als je geen verwarming in je kamer hebt, geen water om de wc door te trekken na 2 uur s’middags en geen water uit de kraan om te drinken. Ik eet twee warme maaltijden per dag van twee gangen en ben afgevallen. 2 uur grammatica in de ochtend en daarna 2 uur practicum, ofwel met mijn lerares de stad in. Kletsen (wat ik uiteraard wel doe) en verbeterd worden (veel). 2 uur huiswerk voor de volgende dag. Om 6 uur in de ochtend wakker en rond 9 uur ’s avonds naar bed. Veel gezelligheid met andere studenten. Ik ben oud! Kookles met alle studenten en leraressen. Vooral gezellig en lekker gegeten. Mijn eerste Pisco Sour (vgl met mochitos) pas na een week in Cusco. Alcohol sloeg in als een bom. Cusco ligt op 3400 meter hoogte. Dat werkt niet mee. Genieten in de middag op een pleintje met spelende kinderen in San Sebastian (waar het huis tevens school staat, zo’n 20 min van het centrum), mijn huiswerk doen op een bankje in de zon op de Plaza de Armas. Heel veel wandelen door het centrum met al z’n ontelbare winkeltjes met sieraden en Alpaca. En nog veel en veel meer! Suerte!

Geen opmerkingen: