maandag 13 oktober 2008

Cuy (Cavia)

en dan heb ik jullie nog helemaal niet bericht over de keer dat ik mijn eerste cuy at. Ja, het smaakte wel. Als je gewoon een stukje vlees eet: niets aan de hand, maar de gedachte dat ik het beestje vier weken lang gezellig had horen piepen naast mijn kamer, maakte dat ik toch met iets minder plezier at. Voor de vegetariers onder ons: bijgaande foto's zijn niet geschikt voor..........


En dan moet ik niet vergeten te vermelden dat Cuy hier het nationale feestgerecht is. Wordt met name gegeten met verjaardagen en lang niet alle, want ze moeten ook nog gefokt worden en dat gaat allemaal niet zo snel natuurlijk. De meeste mensen houden ze zelf thuis. Al zijn er ook caviafokkerijen en initiatieven in de dorpjes met fokkerijen als nieuwe bron van inkomsten. Anyway, mijn voorkeur gaat toch uit naar de oude vertrouwde koei!

Geen opmerkingen: