zondag 12 oktober 2008

De week van de....

toevallige en minder toevallige ontmoetingen. Deze week gesproken met twee nederlandse vrouwen die hier ieder een NGO (non governemental organisation)hebben. Beide doen ontzettend goed werk en ik bedenk weer of ik iets voor ze kan doen. Achter mijn huis staat een zwembad leeg en ik ben inmiddels op onderzoek uit, of ik er water in kan laten lopen.

Spreek je met Peruanen dan hoor je van iedereen iets anders. Het zwembad staat al jaren leeg (politie heeft de kraan dichtgedraaid want het water werd illegaal getapt), het zwembad staat alleen maar leeg omdat het nu te koud is om onverwarmd buiten te zwemmen (heftige ja-knik van mijn zijde) en nog wat andere versies.



In de 'combi' (openbaar vervoer, zo'n stouwbusje waarin ik mijn benen in mijn nek moet leggen) kwam ik een buurman tegen die me op het spoor heeft gebracht van de eigenaar van het zwembad. Verder komende week een afspraak met de directeur van de afdeling sport van de gemeente. Er staan hier vele zwembaden leeg, wie weet kan ik daar iets mee.

Spaans teruggebracht van 20 uur naar 8 uur en nu les aan huis met thee en lekkers. Beter dan in een koud schoollokaal waar geen verwarming is, net zoals in mijn huis overigens, maar dat is beter geisoleerd en met thee zetten en drinken krijgen we het warmer.


Woensdag was nationale feestdag (overwinning op de Chilenen? eeuwen geleden). Maar er was niets te doen in de stad. Dat ben ik niet gewend. Ik ontmoette nederlanders die een groot feest hadden meegemaakt in Puno met verklede mensen (engeltjes en een duivel). Toen ze vroegen ter ere van wat of wie dit feest was, bleek: de politie had 20 nieuwe auto's gekregen. Dans, muziek en feest!!! Maar nationale feestdag dus in Cusco. Iedereen vrij en daarmee Alcides op bezoek. Alcides is een van de jongens die worden gesponsord door mijn moeder, broer en wat vrienden. Een gezin in Cusco met 6 kinderen, die daardoor opleidingen kunnen volgen. Alcides is 15 jaar en kwam mij opzoeken. Het is een lieve jongen en ik doe mijn uiterste best het gesprek goed gaande te houden (ja, in het spaans natuurlijk!!) dus hebben wij foto's gekeken van (Elber oudste, Fredy daarna en Alcides) hun voetbalwedstrijd (zoiets als laagste klas afdeling, oeps als ze dit maar niet lezen) waar ik onlangs was.
Elber, Alcides, Fredy


Vervolgens radio 'gekeken' en geluisterd op het internet met Salsa en regeatonmuziek. Je moet je een beetje verplaatsen in je doelgroep (gelukkig dat ben ik nog niet verleerd al werk ik niet meer). Maar het was gewoon erg leuk. Zaterdag heb ik met Alcides, Fredy, zusje en broertje voetbal gekeken. Bolivia - Peru. 'We'hebben met 3-0 verloren en staan nu onderaan in de voorrondes (plaats 10) voor de WK in 2010 in Zuid-Afrika. Ik geloof dat je dan nu maar beter Nederlander kunt zijn. Vervolgens zouden we op onderzoek gaan naar de tafeltennisvereniging en daarna gaan tennissen. Maar wanneer je in Peru bent veranderen plannen met het moment. Laatste twee zijn niet doorgegaan. Gelukkig!!! Was namelijk nog stijf van mijn eerste fitness-sessie de dag ervoor op 3400 meter hoogte, jawel met personal trainer! en die ochtend had ik al gevolleybald

(oeps techniek is niet meer wat het was, is tenslotte ook al weer zo'n 20 jaar geleden dat ik de sport met grote regelmaat beoefende).
Tja ik moet ook niet denken dat ik nog meekan met een jongetje van 15 jaar, dus blij dat we het hebben verzet naar.......(een peruaanse vervolgafspraak denk ik zo). En ja, ik heb nog veel meer meegemaakt, maar ik kan hier niet alles kwijt.
Ik voeg nog een foto toe van het voetbalveld waar 'mijn' boys speelden. Tijdens de wedstrijd hadden ze last van een klein orkaantje.

De keeper staat overigens nog in zijn doel. Barre omstandigheden hier met sporten!

En nog even een blik op Cusco in de avondschemering.




















Merk dat ik meer afspraken krijg hier en minder tijd vrijmaak om mijn blog goed bij te houden. Dus dan maar meer gebeurtenissen in een keer.

Volgende keer over mijn bezoek aan Sexy woman!!!!

Geen opmerkingen: