maandag 6 oktober 2008

Film over de dood van mijn vader: "Voor ik het vergeet...."

Zo'n drie jaar geleden besloot mijn vader Paul, dat hij met zijn ziekte (Alzheimer) niet verder wilde leven. Na een moeilijke, maar ook mooie periode is hij begin september 2006 vrijwillig uit het leven gestapt. Over dit onderwerp is nu een film gemaakt, waarin mijn moeder, mijn broer en ik vertellen over het proces dat mijn vader en daarmee wij allen hebben meegemaakt.
De aankondiging:
Op 10 november a.s. zendt de NCRV in de serie "Dokument" de film "Voor ik het vergeet…" van filmmaakster Nan Rosens uit (Nederland 2, 22.50 uur).

De uitzending wordt de dag erna gevolgd door een debat in de Rode Hoed over het thema "zelf over het levenseinde beschikken bij beginnende dementie" (meer informatie op www.rodehoed.nl.) Het debat wordt georganiseerd door de Rode Hoed, in samenwerking met NCRV, Humanistisch Verbond, NVVE en Stichting De Einder.

De film vertelt het verhaal van Paul bij wie beginnende dementie wordt geconstateerd en die het weloverwogen besluit neemt zelf zijn leven te beëindigen, nu hij dat nog kan. Het verhaal wordt verwoord door zijn vrouw en kinderen, én door Paul zelf.

Het verhaal van Paul is ook te lezen in een nieuwe publicatie bij uitgeverij Damon, die gelijktijdig met film en debat verschijnt:

ZELF over het LEVENSEINDE BESCHIKKEN - De praktijk bekeken, door Ton Vink

In november zal ik daarom voor een korte periode in Nederland zijn om de uitzending en discussie de volgende dag bij te kunnen wonen. Eind oktober zal ik nog wat meer informatie plaatsen. Mocht je vragen hebben in de tussentijd, stuur me dan een email: carolienopreis@gmail.com

1 opmerking:

Hans, Monique, Bart en Rik zei

Hi C,

Moet weer even bijlezen, heb wat achterstand. Monique vertelde me al het e.e.a. en maak het niet té gek .. denk aan jezelf!!

warme groet .. Hans & Co