woensdag 8 oktober 2008

Rare Peruanen

Tja af en toe moet het me toch even van het hart. Het is niet altijd makkelijk als Europeaan/Nederlander hier met peruanen om te gaan. Van de drie afspraken die ik tot nog toe maakte met peruanen heeft er geen een op tijd plaatsgevonden. Afgelopen zondag zouden we een wandeling maken. Na een drie kwartier (geduldig als ik ben) besloot ik maar eens te gaan bellen want er was nog niemand gearriveerd. Toen kreeg ik een 'desculpe' maar de auto is kapot, dus ik kom niet. Oke......! Met iemand anders zou ik naar een zwembad gaan kijken om 3 uur 's middags. De persoon is nooit komen opdagen, heeft ook niet afgezegd. Vandaag stond de wandeling van afgelopen zondag op het programma. Om half negen zouden ze me op komen halen. Ik stond natuurlijk klaar. Om kwart over negen werd er gebeld: 'desculpe'maar we zijn er over een half uurtje. Afijn om 10 voor elf waren ze er echt.
En verder, vandaag met een oude kever de berg op om daarna te gaan wandelen. In zijn 3 omhoog en ja hoor halverwege sloeg de motor af. Opnieuw gestart, en toch maar even terug naar z'n 2. Alle onderdelen in de auto waren verdwenen, maar erger de ruitenwissers deden het niet. En op de terugweg stroomde het van de regen. Ik geloof niet dan onze chauffeur zich ook maar ergens druk over maakte. De riem kon ik nergens instoppen trouwens en nadat ik op de terugweg was afgezet, kregen ze een lekke band (kan gebeuren). De politie bewaakt hier buurten. Dan lopen ze in het niets te fluiten. Dus vroeg ik eens, hoe zit dat? Ik zie geen verkeer, er loopt niemand behalve wij. Waarom fluit die man. Nou schijnt dat als ze maar veel fluiten de bewoners weten dat er buiten iemand rondloopt om een beetje een oogje in het zeil te houden en dat geeft een veilig gevoel. Nou ja. Verder wordt voor alles wat je koopt een bonnetje geschreven, kost ontzettend veel tijd. Brood moet je eerst afrekenen bij de kassa, en daarna krijg je het aan de hand van een bonnetje mee. Erg fijn voor toeristen (veel gezucht en gesteun) want ja, hoe heten al die verschillende broodjes. Maak de kassajuffrouw maar eens duidelijk wat je wilt hebben als je niet aankunt wijzen wat je wilt omdat zij dat vanuit haar hokje niet kan zien. En dan tot slot. Het regent gigantisch sinds gisteren. Maar waar moet je lopen? De dakgoten gooien het water eroverheen op het midden van de stoep. Dus als je op de smalle stoepjes loopt krijg je van dat heerlijk koude water op je hoofd en in je nek. En je kunt het echt niet omzeilen. Ga je vervolgens op de straat lopen, dan wordt je van de sokken gereden. En dan te bedenken dat ze hier een watertekort hebben..... Nee het leven valt hier soms echt niet mee!

2 opmerkingen:

mario zei

Welkom in de derde wereld, carolien! volgende keer vrijwilligerswerk in Almere wellicht?? Misschien helpt de levenswijze van de gemiddelde peruaan je om je eigen tempo een beetje aan te passen. Maar om je te troosten: hier is het perongeluk mooi weer dus ik dacht na het werk lekker op mijn balkon te gaan zitten met een biertje, begint mijn overbuurman iets met een vlammenwerper op zijn dak te doen. maakt teringherrie (leve de bezittende klasse die moeten tegenwoordig alles zelf hebben!!) en de lucht van verbrand teer (dakbedekking) hangt onwrikbaar in mijn kamer. Of de gemeente vindt het nodig om de drie blaadjes die in de goot liggen te lijf te gaan met vier motorische bladblazers. En dat dan het liefst om 08:00 uur 'sochtends op je vrije dag. Zo is er overal wel wat lieve wereldreizigster. Keep smiling.

Anoniem zei

Even laten weten dat ik je lees .... ook over de TV uitzending.

Doeg

Jan